top of page

Informatie wetboek Economisch recht

cVenv (198)_zw.jpg

 

Algemeen

Het advocatenkantoor VENV advocaten is een maatschap naar Belgisch recht en is gevestigd te 9051 Gent, aan het Leiepark 20. De maatschap is ingeschreven in de kruispuntbank van ondernemingen onder het nummer 0675.912.331. De advocaten zijn lid van de Orde van Advocaten bij de balie te Gent. Wij zijn te bereiken op het telefoonnummer 09 324 92 10 en via mail op het mailadres info@venvadvocaten.be

 

Beroepsregels en gedragscodes

Onze advocaten zijn onderworpen aan de reglementen van de Orde van Vlaamse Balies, die geraadpleegd kunnen worden via de website www.advocaat.be, alsook aan de reglementen van de balie Gent, die geraadpleegd kunnen worden via de website www.balie-gent.be.

Verzekering

De burgerlijke beroepsaansprakelijkheid van onze advocaten is verzekerd via een collectieve polis gesloten door de Balie der Advocaten te Gent bij AMLIN EUROPE NV. Deze polis verleent dekking voor 1.250.000,00 EUR per schadegeval in de hele wereld, onder voorbehoud van verduidelijkingen en uitzonderingen opgenomen in de polis burgerlijke aansprakelijkheid voor advocaten. De polis ligt ter inzage op het kantoor.

Algemene Voorwaarden

Behoudens andersluidende regeling of afspraken tussen partijen, zijn volgende voorwaarden van toepassing als vergoeding voor de kosten en erelonen van de advocaten van het advocatenkantoor VENV Advocaten.

 

De volgende zaakgebonden kosten zijn van toepassing:

  • aanleg van een dossier: 75 euro;

  • briefwisseling: 14 euro per bladzijde;

  • e-mail: 5 euro per verzonden e-mail;

  • boekhoudkundige verrichtingen: 1,50 euro per verrichting;

  • rappels: 1,50 euro per rappel;

  • kopies en/of prints: 0,50 euro per bladzijde;

  • aangetekende verzendingen, kosten gerechtsdeurwaarder, griffierechten, vertaalkosten, gerechtskosten: de werkelijke kosten worden doorgerekend, zonder extra kost;

  • verplaatsingskosten: 0,60 euro per kilometer.

Het ereloon van de advocaten wordt, behoudens andersluidende afspraken, gerekend volgens een uurtarief, dat wordt bepaald rekening houdende met de belangrijkheid en moeilijkheidsgraad van het dossier, de hoogdringendheid en het bereikte resultaat, dit alles rekening houdende met de financiële draagkracht van de cliënt. Het basisuurtarief ligt tussen de 125 en 150 euro per uur.

Alle aangerekende bedragen zijn exclusief 21% B.T.W. De kosten en erelonen worden gefactureerd bij het einde van de zaak. Bij de factuur wordt een detail van de kosten en de prestaties gevoegd. In de loop van de behandeling of bij aanvang van de zaak, kan een voorschot op de kosten en erelonen worden gevraagd. Deze voorschotten worden verrekend op de eindfactuur.

 

De facturen zijn betaalbaar binnen de maand, door overschrijving op de kostenrekening van het kantoor, dat is vermeld op de facturen.

 

Onze aansprakelijkheid is beperkt tot het verzekerd bedrag via de collectieve polis afgesloten door de Gentse Balie.

 

In geval van geschillen zijn uitsluitend de rechtbank te Gent bevoegd. Enkel het Belgisch recht is van toepassing.

cVenv (192)_zw.jpg

Privacy en vertrouwelijkheid

Dit is de privacyverklaring van Advocatenkantoor VENV Advocaten, met zetel te 9051 Gent, Leiepark 20, BTW BE0675.912.331, opgesteld overeenkomstig de Verordening (EU) van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van de Richtlijn 95/46/EG, afgekort als Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

 

Via deze Privacyverklaring wensen wij iedere belanghebbende zo goed als mogelijk te informeren over de wijze waarop wij uw persoonsgegevens verzamelen en verwerken. Deze Privacyverklaring is van toepassing op alle relaties tussen ons enerzijds en de cliënten, leveranciers, partners, prospecten en tegenpartijen anderzijds.

 

Het Kantoor neemt de bescherming van uw gegevens ernstig en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.

 

Daarnaast omvat zowel de deontologie van iedere advocaat als het wettelijke vastgelegde beroepsgeheim van elke advocaat ook verplichtingen inzake de bescherming van persoonsgegevens.

 

Verantwoordelijke functionaris voor de gegevensbescherming:

Ingeborg Vereecken

Leiepark 20

9051 Gent

Tel: +32 93249210

www.venvadvocaten.be

info@venvadvocaten.be

Welke persoonsgegevens verwerken wij en waarom?

Als advocaten beschikken wij over verschillende categorieën van persoonsgegevens doordat u gebruik maakt van de diensten van het Kantoor en/of omdat u deze zelf aan ons (heeft) verstrekt zoals o.a. identificatie- en contactgegevens, financiële gegevens, familiale gegevens, gegevens over jouw strafrechtelijk en gerechtelijk verleden, gegevens over jouw professionele loopbaan, etc…

Deze gegevens kunnen zowel betrekking hebben op uw relatie met het Kantoor als cliënt, leverancier, partner of zelfs op u als zakelijke relatie met één van de cliënten.

 

Hieronder vindt u een niet-limitatieve opsomming van de persoonsgegevens die door ons worden verwerkt. Echter is een limitatieve opsomming niet mogelijk gezien dit steeds kan wijzigen van situatie tot situatie, dossier tot dossier.

  • Algemene persoonsgegevens: voor- en achternaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, overige persoonsgegevens die u actief verstrekt en u ons bezorgt teneinde uw dossier te kunnen onderbouwen, bankrekeningnummer – etc.

  • Bijzondere persoonsgegevens : strafrechtelijk verleden, feiten of veroordelingen, gegevens van personen jonger dan 16 jaar, persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid.

Wij maken geen gebruik van geautomatiseerde gegevensverwerking (cfr. profiling).

 

Uw persoonsgegevens worden door het Kantoor verwerkt voor verschillende doeleinden, waaronder het voeren van de algemene en financiële administratie, het beheer van ons klanten- en leveranciersbestand, het verschaffen van een correcte dienstverlening en de goede uitvoering van de overeenkomsten, en directe marketingactiviteiten.

 

Op basis van welke rechtsgronden verwerken wij jouw persoonsgegevens?

De verplichting die op het Kantoor rust m.b.t. het verwerken van uw persoonsgegevens ligt vervat in de Algemene Verordening Gegevensbescherming .

 

Artikel 6.1 van die Verordening geeft aan op welke rechtsgronden uw persoonsgegevens mogen verwerkt worden. Hieronder vindt u een niet-limitatief overzicht van de (rechts)gronden waarop het Kantoor zich beroept voor het verwerken van uw persoonsgegeven:

  • uw toestemming: door op de diensten van het Kantoor een beroep te doen, heeft u uw uitdrukkelijke en specifieke toestemming gegeven. U kunt uw toestemming steeds intrekken (zie infra);

  • op basis van de wettelijke en deontologische verplichtingen waaraan het Kantoor dient te voldoen: als advocatenkantoor zijn we in het kader van verschillende wettelijke verplichtingen gehouden uw persoonsgegevens bij te houden. Dit is bijvoorbeeld het geval voor: de witwaswet , sociale en fiscale wetgeving, etc.;

  • op basis van de overeenkomst die het Kantoor met u heeft: om adequate dienstverlening te kunnen bezorgen, dienen wij uw persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken. Uiteraard beperken wij ons tot de noodzakelijke gegevens;

  • het belang dat zowel u als andere belanghebbenden erbij hebben: het Kantoor verwerkt uw persoonsgegevens omdat deze noodzakelijk zijn voor de belangen van het kantoor, en die van de cliënten om u (in rechte) te kunnen verdedigen. Maar ook andere gerechtvaardigde belangen van het Kantoor, de cliënten, leveranciers of andere derden met wie het Kantoor samenwerkt, hebben belang bij het verwerken van uw persoonsgegevens. Dit is eveneens in het belang van de uitoefening van het fundamenteel recht op vrijheid van meningsuiting of het recht op informatie.

Wie heeft er toegang tot uw persoonsgegevens?

Alleen personen die werken voor het Kantoor hebben toegang tot uw persoonsgegevens en dit in het kader van hun opdracht binnen het Kantoor.

Om de bescherming van uw persoonsgegevens te garanderen, zijn zij onderworpen aan deontologische en/of contractuele verplichtingen (waaronder een vertrouwelijkheidsovereenkomst).

Wat de derde dienstverleners betreft, hebben zij alleen toegang tot uw persoonsgegevens in welke mate en dewelke zij nodig hebben voor de doeleinden die door ons zijn vooropgesteld. Ook aan hen is gevraagd dat zij voldoende waarborgen bieden om de vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te respecteren en te garanderen.

Tot slot stellen uw persoonsgegevens niet ter beschikking van derden voor commerciële en/of promotionele doeleinden.

 

Hoe lang houden we uw persoonsgegevens bij?

Het Kantoor houdt uw persoonsgegevens bij zolang als nodig volgens de wettelijke en deontologische verplichtingen zodat het Kantoor de diensten correct kan verlenen of omdat het Kantoor een gerechtvaardigd belang heeft om deze gegevens langer bij te houden (vb. in het kader van enige burgerrechtelijke aansprakelijkheid).

Ook in het kader van de beroepsuitoefening van het Kantoor behouden wij het recht om gerechtelijke uitspraken bij te houden en deze te verwerken als precedenten voor een gerechtelijke instantie of als publicatie. Uiteraard worden deze gerechtelijke uitspraken steeds geanonimiseerd.

 

Welke rechten heb jij met betrekking tot de verwerking van jouw persoonsgegevens?

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door het Kantoor en heeft u het recht op gegevensoverdraagbaarheid.

 

U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van uw persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens sturen naar info@venvadvocaten.be.

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door u is gedaan, vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie uw pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van uw privacy.

 

Het Kantoor houdt zich eraan zo snel mogelijk te reageren, maar binnen één (1) maand. Afhankelijk van de complexiteit van het (de) verzoek(en) en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee (2) maanden worden verlengd . Dit antwoord moet op gemotiveerde wijze aangeven waarom het Kantoor (niet) ingaat op het (de) gevraagde verzoek(en) van de cliënt.

 

Indien u niet akkoord gaat omtrent ons privacy beleid kunt u een klacht indienen bij de toezichthoudende autoriteit, nl. de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, tel. +32 (0)2 274 48 00, fax. +32 (0)2 274 48 35, e-mail: commission@privacycommission.be, website: https://www.privacycommission.be.

 

Anti witwasbepaling

De antiwitwaswet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten is van toepassing op al onze dossiers.

bottom of page